by Patrick Uotinen on Tue Mar 09, 2010 1:02 pm
Minä lähden siitä, että yksinkertaisesti valinnanvapauden sekä myös palvelujen tason ja kustannustehokkuuden vuoksi. Tällä hetkellä jokainen maksaa veroin julkisesta terveydenhoidosta. Sen jälkeen ei ole enää järkeä maksaa uudelleen siitä, että pääsee yksityiselle, vaikka yksityiselle pääsisi nopeammin ja palvelu olisi parempaa. Paitsi jos on niin rikas, ettei ole väliä, vaikka joutuisi tällä tavoin maksamaan tuplahinnan. Liberaalit antaisivat ihmisten itse valita, miltä lääkäriltä terveyspalvelunsa ostavat, mutta huolehtisivat siitä, että jokaisella on niihin varaa. Nykyinen terveydenhuoltojärjestelmä on sosialistinen, ja sosialistimaista on nähty, ettei se palvele kenenkään etua.
Vuoden 2001 lääkärilakon jälkeen Helsingin kaupunki purki potilasjonoja ostamalla palveluja yksityisiltä lääkäriasemilta ja sairaaloilta. Samalla tutkittiin kustannuksia ja potilastyytyväisyyttä. Potilaat olivat hoitoon tyytyväisempiä kuin julkisen terveydenhuolloin piirissä, ja LISÄKSI kustannukset olivat 10% alhaisemmat. Tästä huolimatta saatuaan jonot purettua Helsingin kaupunki päätti jatkaa terveyspalvelujen tuottamista itse. Millä tavoin tämä ajaa kansan etua, katsottiinpa se sitten potilaan tai veronmaksajan näkövinkkelistä?