Viisi uhkapeliä rajoittavaa maata

Monet maat rajoittavat ja sääntelevät uhkapelejä, aloita aakkosista ja käydessäsi listaa läpi, et ehdi pitkällekään kuun sormet kädestäsi loppuvat. Aiemmissa artikkeleissa on tarkasteltu valtiollisen uhkapelisäännöstelyn taustaa monelta kannalta. Syyt uhkapelien rajoittamiseen ovat yleensä vero- ja sosiaalipoliittiset. Erityisesti digitaalisen globaalin ajan verkkokasinotoiminta asettaakin haasteensa vanhoilla kaliffeille, joiden toimintakenttä on vielä rajoittunut maantieteellisiin mittasuhteisiin.
Publish after the paragraph ending with “toimintakenttä on vielä rajoittunut maantieteellisiin mittasuhteisiin.”
Niille, jotka eivät pääse matkustamaan uhkapelejä salliviin maihin, on tarjolla laaja valikoima online kasinopelejä. App store tarjoaa ilmaisen JackpotCity app -sovelluksen iPhonelle ja iPadille. Sovelluksen ladattuaan pääsee mobiilisti pelaamaan missä ja milloin tahansa juuri itselle mieluisia kasinopelejä. Pelaajille on tarjolla tuntuvia kasinobonuksia, jotta pelaamisen voi aloittaa riskittömästi.

Globaalin talouden ja tietoverkkojen luoma uusi toimintakenttä on vahvasti entiset maantieteelliset ja poliittiset rahat ylittävää. Vaikka monet vanhat valtiot, niin monarkiat kuin tasavallat ja diktatuurit pyrkivät rajoittamaan ja sääntelemään5630904038_c5775b0496_b ihmisten elämää ja liikkumavapautta. Kuitenkin nouseva trendi on vanhan kansallisvaltion merkityksen nopea väheneminen.

Uhkapelaaminen, kuten aiemmissa artikkeleissa on jo pantu merkille, muodostaakin yhdessä gloabalin tietoverkon muiden sovellusten kanssa käytännön haasteen ja mahdollisuuksien vyyhdin uusien valtarakenteiden kehittymiselle.

Monet ihmiset ovatkin jo asettuneet ei-valtiolliseen välitilaan, jossa yhdistyy globaalin talouden suomat elinkeinomahdollisuudet ja vähentynyt valtiollisen terrorin uhka. Siinä missä vanhat kansallisvaltiot toimivat aktiivisesti painostamisen ja uhkailun saralla, kiristäen ihmisiä leivän, asumisen ja terveydenhuollon avulla, uusi moderni ei-kansallinen globaali yhteiskunta ja järjestys on valmiina pelastamaan ihmisen ja tarjoamaan turvapaikan riehaantuneiden valtiollisten toimijoiden mielivaltaa vastaan.

Kun tarkastellaan uhkapelien suitsimisen menetelmiä ja kulttuureita, ei ole suotta tarpeen niputtaa yhden käsitteen alle keskenään kirjavia seikkoja ja ilmiöitä. Kuten on kasino- tai uhkapelimarkkioiden palveluntarjoajan rooli seikkaila pykäläviidakossa, on yksittäisen kansalaisen kannalta kovin ongelmallista perehtyä uhkapelin rajoittamiseen liittyvään lainsäädäntöön. Usein ongelma tuleekin esiin ja kärjistyy vain tuloverotuksen yhteydessä, erityisesti jos henkilö on hankkinut pelaamalla suuren osan toimeentulostaan.

Rajoittamisen keinot ovat kirjavat, yhtä laajalla skaalalla kuin itse uhkapelimarkkinatkin. Monenlaista korttipeliä on tarjolla eri muodoissa ja yhteyksissä. Valtion kannalta onkin kirjo rajoitteita ja sääntelyä, joista osa kohdistuu verotukseen, osa ehkä järjestyksenpitoon tai sosiaalipoliittisiin kysymyksiin. Joitan uhkapelin muotoja on tarve enemmän rajoittaa kuin toisia, erityisesti valtion ja suvereenin kiinnostuksen piiriin luontevasti soljuu sellaiset laajamittaiset ja instiutionalisoitumaan pyrkivät ilmiöt jotka koskettavat useita toisilleen tuntemattomia ihmisiä ja joissa liikkuvat rahasummat tukevat asian merkityksellisyyden arviointia.