Pätevätkö Veikkauksen Vastuullisen Markkinoinnin Periaatteet Myös Muihin Kasinoihin Vuonna 2026?

Pelialalla eletään jännittäviä aikoja, sillä Suomen rahapelilainsäädäntö uudistuu perinpohjaisesti vuoden 2026 alussa. Veikkauksen monopoli päättyy, ja ulkomaiset kasinot saavat vihdoinkin toimia Suomessa laillisesti.

Suomen lisenssiehdoista ei tiedetä vielä kovinkaan paljoa, ja etenkin markkinointisäännöistä käydään kiivasta keskustelua. Monet vastustavat rahapelimarkkinoinnin vapauttamista, koska liian usein toistuvat rahapelimainokset voivat vaikeuttaa peliriippuvaisten tilannetta.

Onkin hyvin mahdollista, että Veikkauksen vastuullisen markkinoinnin periaatteita sovelletaan kaikkiin Suomen lisenssin kasinoihin 1.1.2026 alkaen. Tässä artikkelissa selvitämme, millaisia nämä markkinointiperiaatteet ovat.

Ovatko bonukset sallittu markkinointikeino?

Veikkauksen markkinointisäännöt kieltävät aggressiivisten tai houkuttelevien keinojen käyttämisen. Tästä syystä Veikkaus ei anna asiakkailleen ilmaista pelirahaa, ilmaiskierroksia tai muita rahanarvoisia kasinotarjouksia.

Jos tämä käytäntö laajenisi koskemaan myös ulkomaisia kasinoita, se olisi pelaajille suuri menetys. Bonukset ovat pelaajille tärkeitä, sillä niiden avulla voi helposti moninkertaistaa pelikassansa.

Vielä ei kuitenkaan ole syytä epätoivoon, sillä on mahdollista, että Veikkauksen markkinointisäännöt otetaan käyttöön vain osittain. Tervetuliaisbonukset ja muut kasinotarjoukset saatetaan siis ehkä sittenkin sallia.

Maksuliikenne hoidetaan vastuullisesti, mutta joustavasti

Suomi tulee vaatimaan lisensoimiltaan kasinoilta vastuullisuutta myös maksukäytäntöjen osalta. Tämä tarkoittaa sitä, että uudetkaan kasinot eivät todennäköisesti saa myydä pelejä velaksi.

Uusilla suomalaiskasinoilla tulee kuitenkin olemaan huomattavasti enemmän maksutapoja. Veikkauksen nettikasinolla voi maksaa ainoastaan verkkopankin avulla, mutta muilla nettikasinoilla käytössä ovat muun muassa:

  1. Zimpler Pay n Play, Brite tai Trustly
  2. Visa ja Mastercard
  3. Nettilompakot, kuten PayPal, Skrill ja Neteller
  4. Paysafecard
  5. Mobiilimaksupalvelut, kuten Siirto, MobilePay ja ApplePay

Minimitalletus voi olla uusilla suomalaiskasinoilla pienempi kuin Veikkauksen 10 euroa. Monilla kasinoilla on minimitalletus vain 5e, ja joillakin sivustoilla minimitalletus on vain 1 euro.

Veikkauksen markkinoinnin vastuullisuusperiaatteet

On syytä huomata, että Veikkauksen markkinoinnilla on muitakin tavoitteita kuin brändin tunnetuksi tekeminen ja myynnin edistäminen. 

Markkinoinnilla halutaan myös edistää vastuullista pelaamista ja ohjata pelaajia vähemmän haitallisten pelien pariin.

Veikkauksen markkinoinnin yleisiä periaatteita ovat:

  1. Mainoksissa ei ihannoida uhkapelaamista eikä yllytetä pelaamaan liikaa
  2. Pelaamista ei esitetä normaalina osana arkipäivää
  3. Kuluttajien tietämättömyyttä ei saa käyttää hyväksi markkinoinnissa
  4. Mainoksissa ei saa olla loukkaavaa tai väkivaltaista sisältöä
  5. Markkinoinnissa ei anneta harhaanjohtavaa tietoa
  6. Markkinointi ei saa olla liian houkuttelevaa tai aggressiivista
  7. Pelaamisen riskeistä ja voittamisen epätodennäköisyydestä tulee kertoa rehellisesti
  8. Piilomarkkinointia ei sallita
  9. Mainonta ei milloinkaan kohdistu alaikäisiin

Lisäksi Veikkauksella on tarkat markkinointi- ja kumppaniyhteistyötä koskevat säännöt. Niissä todetaan, että yhteistyökumppaneiden on oltava hyvämaineisia ja vastuullisesti toimivia.

Vihreät ja punaiset pelit

Veikkauksen markkinoinnin vastuullisuusperiaatteissa on yksi erityisen kiinnostava kohta. Pelit jaetaan ominaisuuksien mukaan punaisiin ja vihreisiin peleihin. Punaisiin peleihin liittyy suurempia riskejä kuin vihreisiin, ja siksi niitä koskevat erilaiset markkinointisäännöt.

Punaisia pelejä ovat esimerkiksi kolikkopelit, nettiarvat ja urheiluvedonlyönti. Vihreisiin peleihin kuuluvat muun muassa lotto ja paperiarvat.

Pääsääntönä on, että punaiset pelit ovat nopearytmisempiä ja koukuttavampia kuin vihreät. Punaisia pelejä ei saa varsinaisesti markkinoida, mutta Veikkaus saa jakaa niitä koskevaa tuoteinformaatiota.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kiinnittänyt huomiota siihen, ettei punaisten ja vihreiden pelien eroa ole määritelty riittävän tarkasti. Määrittelyn epäselvyyden vuoksi on mahdotonta sanoa, onko punaisia pelejä koskevia markkinointirajoituksia noudatettu. Myös ero mainonnan ja tiedonvälityksen välillä on veteen piirretty viiva.

Mitä markkinointisääntöjen rikkomisesta seuraa?

Ulkomaiset peliyhtiöt eivät todennäköisesti ole kovin innoissaan siitä, että ne saattavat joutua noudattamaan samoja markkinointisääntöjä kuin Veikkaus. Etenkin bonuksia koskevat rajoitukset tulevat olemaan niille myrkkyä, sillä monien nettikasinoiden markkinointisuunnitelma on rakennettu pitkälti tarjousten varaan.

Mitä tapahtuisi, jos jokin kasino kieltäytyisi noudattamasta vastuullisen markkinoinnin sääntöjä? Viranomaisten olisi pakko puuttua asiaan, sillä muuten kaikki muutkin kasinot alkaisivat mainostaa pelejä sääntöjen vastaisella tavalla.

Ulkomailla kasinoyhtiöitä on sakotettu ankarasti, jos ne ovat toimineet vastuuttomasti. Näin voitaisiin varmasti toimia Suomessakin. Lisäksi markkinointisääntöjä rikkonut kasino voisi menettää Suomen pelilisenssin.

Yhteenveto

Euroopan maissa on käytössä monenlaisia tapoja suojella pelaajia uhkapelaamisen aiheuttamilta haitoilta. Rahapelimarkkinoinnin rajoittaminen on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi pelihaittojen ehkäisyssä. Suomen pelilisenssin ehdoissa tullaankin todennäköisesti määrittelemään tarkasti, millaisia mainoksia peliyhtiöt saavat julkaista.

On mahdollista, että kaikkien suomalaisten kasinoiden on noudatettava samoja vastuullisen markkinoinnin periaatteita kuin Veikkauksen. Sääntöjä saatetaan kuitenkin muuttaa sen verran, että kasinot voivat tarjota asiakkailleen bonuksia.

Veikkauksen vastuullisuusperiaatteisiin kuuluu ennen kaikkea se, ettei markkinointi saa houkutella tai yllyttää ketään pelaamaan liikaa. Mainoksissa ei saa olla harhaanjohtavaa tietoa tai katteettomia lupauksia. Kuluttajille täytyy kertoa rehellisesti myös pelaamiseen liittyvistä riskeistä.

Lisäksi Veikkauksen pelit on jaettu kahteen ryhmään sen mukaan, kuinka suuria riskejä niihin liittyy. Jako punaisiin ja vihreisiin peleihin on kuitenkin tehty niin epämääräisesti, että markkinointirajoituksien noudattamista on vaikea valvoa.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *