Suomessa rahapelien pelaaminen on maailman mittakaavassa todella suosittua. Suomen rahapelisysteemi on hyvin ainutlaatuinen, sillä pelien suosiosta huolimatta rahapelejä saa Suomessa tarjota vain valtio-omisteinen Veikkaus.
Suomen monopolijärjestelmä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö suomalaiset pelaisi rahapelejä innokkaasti myös ulkomaisten rahapeliyhtiöiden sivustoilla. Tämä on lain mukaan myös täysin sallittua, sillä Veikkauksen yksinoikeus rahapelien tarjoamiseen on voimassa vain Suomen rajojen sisäpuolella. Internet on vapaata riistaa.
Nettikasinoilla pelaamisen yleistymisen myötä Suomessa on herätty pohtimaan mahdollisia vaihtoehtoja nykyiselle monopolijärjestelmälle. Suurin syy tähän lienee se, että jopa puolet kaikista suomalaisten pelaamista euroista valuvat ulkomailta käsin toimivien rahapeliyhtiöiden kassaan. Suurin osa näistä rahapeliyhtiöistä operoi toimintaansa Maltan tai Viron peliviranomaisen myöntämällä lisenssillä. Mikäli haluat tutustua valikoimaan, listaa Kasinoseta.com parhaat pelipaikat molemmista maista.
Siirtyminen avoimeen lisenssijärjestelmään tarkoittaisi sitä, että jatkossa myös ulkomaiset toimijat voisivat hakea lisenssiä tarjotakseen rahapelejä Suomessa ja suomalaisille. Vastaavaan ratkaisuun päädyttiin muun muassa Ruotsissa vuonna 2019. Valtio kerää tuloja lisenssimaksuina sekä verotuloina rahapeliyhtiöiltä.
Tässä artikkelissa käymme läpi mitä avoin lisenssijärjestelmä tarkoittaisi valtion, pelaajien, pelitarjonnan sekä taloudellisten vaikutusten osalta.
Miksi Suomi harkitsee avointa lisenssijärjestelmää rahapeleille?
Suomi on ottamassa askelta kohti avointa lisenssijärjestelmää rahapeleille lukuisista eri syistä. Näistä taloudelliset syyt lienevät suurin, mutta myös muita syitä on. Yksi keskeisimmistä on kilpailun lisääminen.
Nykyinen monopolijärjestelmä, jossa Veikkaus on ainoa toimija rahapelien markkinoilla, on herättänyt keskustelua kilpailun puutteesta ja sen vaikutuksista pelikokemukseen. Avoin lisenssijärjestelmä mahdollistaisi uusien toimijoiden tulemisen markkinoille, mikä lisäisi kilpailua tarjoten monipuolisemman kattauksen pelaajille.
Toinen olennainen syy avoimeen lisenssijärjestelmään liittyy taloudellisiin tekijöihin. Nykyinen monopolijärjestelmä on tuonut merkittäviä tuloja valtiolle, mutta avoin lisenssijärjestelmä voisi tarjota uusia tulonlähteitä. Lisenssimaksut ja verotuotot uusilta toimijoilta lisäisivät taloudellista hyötyä valtion suuntaan.
Tällä hetkellä Suomen valtio ei saa voitokkaiden rahapeliyhtiöiden tuotoista senttiäkään, sillä verot ja muut hyödyt jäävät ulkomaille. Lisäksi avoin järjestelmä houkuttelisi ulkomaisia yrityksiä investoimaan Suomeen, mikä voi tuoda työpaikkoja ja taloudellista kasvua.
Vastuullisen pelaamisen näkökulma on myös tärkeä osa lisenssijärjestelmän harkintaa. Uudet toimijat voivat tuoda mukanaan innovatiivisia työkaluja ja käytäntöjä pelaajien suojaksi. Lisäksi avoimuus ja läpinäkyvyys lisenssijärjestelmässä voivat auttaa vähentämään harmaan talouden ja rikollisuuden riskejä rahapelien alalla.
Rahapelien lisenssijärjestelmän perusteet ja tavoitteet
Rahapelien lisenssijärjestelmässä on useita keskeisiä perusteita ja tavoitteita. Näistä olennaisin on totta kai pelieurojen pitäminen Suomessa verotulojen sekä lisenssimaksujen muodossa. Tämä ei ole kuitenkaan ainut syy.
Yksi perustavaa laatua oleva tavoite on luoda tasapuoliset ja avoimet markkinat rahapelien alalle. Nykyinen monopolijärjestelmä on rajoittanut kilpailua ja vaihtoehtoja pelaajille. Lisenssijärjestelmän myötä uudet toimijat voisivat tarjota monipuolisempia pelivaihtoehtoja ja innovatiivisia palveluita, mikä parantaisi pelaajien valinnanvapautta. Nykyisestä monopolijärjestelmästä on tullut negatiivista palautetta aina EU-tasolta asti.
Toinen tärkeä tavoite on lisätä vastuullista pelaamista ja peliongelmiin puuttumista. Lisenssijärjestelmän avulla voidaan asettaa tiukempia vaatimuksia peliyhtiöille vastuullisuuden ja pelaajien suojaamisen osalta. Toimijoiden on noudatettava tiukkoja sääntöjä ja käytäntöjä, kuten pelaajien ikärajojen valvontaa, panostusrajoituksia ja tehokasta peliongelmiin puuttumista.
Kolmas peruste (ja todennäköisesti tärkein) lisenssijärjestelmälle on taloudellinen hyöty. Uusien toimijoiden tulon myötä valtio voi kerätä lisenssimaksuja ja verotuottoja, jotka voivat merkittävästi kasvattaa rahapelien tuomia tuloja. Lisäksi avoin järjestelmä houkuttelee ulkomaisia investointeja ja luo uusia työpaikkoja alan yrityksille.
Mitä avoin lisenssijärjestelmä tarkoittaa rahapelien kannalta?
Avoin lisenssijärjestelmä merkitsee merkittävää muutosta nykyiseen monopolimalliin verrattuna. Se tarkoittaa sitä, että Suomen rahapelien markkinoille avautuisi mahdollisuus uusille toimijoille kilpailla Veikkauksen kanssa. Avoimen lisenssijärjestelmän myötä ulkomaiset ja kotimaiset peliyhtiöt voisivat hakea lupaa tarjota rahapelejä suomalaisille pelaajille.
Avoin lisenssijärjestelmä tarjoaisi pelaajille laajemman valikoiman pelivaihtoehtoja. Kilpailun lisääntyminen todennäköisesti johtaisi uusien pelien, vedonlyöntimuotojen ja pelialustojen syntymiseen. Pelaajat voisivat hyötyä paremmista kertoimista, bonuksista ja palveluista.
Lisäksi avoimuus ja läpinäkyvyys olisivat tärkeitä osia avoimessa lisenssijärjestelmässä. Toimijoiden tulisi noudattaa tiukkoja sääntöjä vastuullisen pelaamisen ja pelaajien suojelemisen osalta. Tämä voisi pitää sisällään esimerkiksi pelaajien tunnistamisen, panostusrajoitukset ja tehokkaan peliongelmiin puuttumisen.
Avoimen lisenssijärjestelmän myötä Suomi avautuisi tunnetuille kansainvälisille peliyhtiöille. Ulkomaiset yritykset voisivat hakea lupaa tarjota pelejä suomalaisille pelaajille ja investoida Suomeen.
Kaikkiaan avoin lisenssijärjestelmä tarkoittaisi siis lisääntyvää kilpailua, laajempaa valikoimaa pelaajille, vastuullisempia käytäntöjä ja mahdollisesti uusia taloudellisia mahdollisuuksia Suomelle.
Peliriippuvuus ja vastuullinen pelaaminen lisenssijärjestelmässä
Peliriippuvuus ja vastuullinen pelaaminen ovat tärkeitä näkökulmia rahapelien lisenssijärjestelmässä. Vaikka avoin lisenssijärjestelmä voi tuoda uusia pelivaihtoehtoja ja tarjouksia, on ehdottoman tärkeää varmistaa, että pelaajia suojellaan ja peliriippuvuutta ehkäistään.
Lisenssijärjestelmässä peliyhtiöitä voidaan vaatia asettamaan tiukempia vastuullisen pelaamisen käytäntöjä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi pelaajien tunnistamisen, ikärajoitukset, panostusrajoitukset ja pelaamisen aikarajoitukset. Yhtiöiden on myös tarjottava helppokäyttöisiä työkaluja, kuten peliaikarajoitteita ja talletusrajoja, jotta pelaajat voivat hallita omaa pelaamistaan.
Vastuullisen pelaamisen ohjelmat ja tietoisuuden lisääminen ovat tärkeitä lisenssijärjestelmässä. Peliyhtiöiden on otettava aktiivinen rooli peliongelmien ennaltaehkäisyssä ja tarjottava tukea peliongelmiin ajautuneille pelaajille. Yhteistyö viranomaisten, terveydenhuollon ammattilaisten ja peliriippuvuuden asiantuntijoiden kanssa on keskeistä vastuullisen pelaamisen varmistamiseksi.
Vastuullisen pelaamisen toteutuminen on yksi keskeisimmistä huomioon otettavista seikoista uutta avointa lisenssijärjestelmää suunniteltaessa. Perinteisesti vastuullinen pelaaminen on ollut yksi Veikkauksen keskeisistä rooleista, eikä tämän haluta muuttuvan myöskään jatkossa.
Avoimen lisenssijärjestelmän taloudelliset vaikutukset Suomelle
Avoimen lisenssijärjestelmän käyttöönotolla on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia Suomelle. Uusien peliyhtiöiden tulo markkinoille ja lisääntyvä kilpailu tuo valtiolle taloudellista kasvua ja lisää työllisyyttä. Ulkomaiset peliyhtiöt voivat nähdä Suomen houkuttelevana investointikohteena ja perustaa toimintojaan maahan, mikä voi luoda uusia työpaikkoja ja tuoda lisää verotuloja.
Lisenssimaksut ja verotuotot uusilta toimijoilta kilisevät valtion kassaan. Nykyisen monopolin purkaminen mahdollistaa kilpailullisemman markkinan, joka puolestaan voi johtaa lisääntyviin tuloihin. Avoin lisenssijärjestelmä myös houkuttelee suomalaisia pelaajia pelaamaan kotimaassa tarjottavilla palveluilla ulkomaisten pelisivustojen sijaan.
Toisaalta uusien toimijoiden markkinoille tulo ja kilpailun lisääntyminen on suoraan pois Veikkauksen tuloksesta. Lisäksi lisenssijärjestelmän valvonta ja sääntely vaativat lisäresursseja ja kustannuksia valtiolta. Vain käytäntö näyttää, kuinka kannattavaksi avoin lisenssijärjestelmä valtiolle nykyisen systeemin sijaan rakentuu.
Ruotsissa päädyttiin vastaavaan ratkaisuun vuonna 2019
Ruotsissa tehtiin vastaava ratkaisu vuonna 2019, kun maa siirtyi monopolijärjestelmästä avoimempaan rahapelien lisenssijärjestelmään. Uuden lisenssijärjestelmän tavoitteena oli lisätä pelaajien suojelua, vastuullista pelaamista ja torjua harmaata markkinaa.
Ruotsin lisenssijärjestelmä tarjoaa mahdollisuuden sekä kotimaisille että ulkomaisille peliyhtiöille hakea lupaa toimia maassa. Yritysten on täytettävä tiukat vaatimukset vastuullisen pelaamisen, pelaajien tunnistamisen ja rahansiirtojen valvonnan suhteen.
Ruotsin lisenssijärjestelmässä on myös asetettu rajoituksia mainontaan ja bonuksiin, jotta pelaajia suojellaan liialliselta houkuttelulta ja peliongelmilta. Lisäksi lisenssinhaltijoiden on osallistuttava rahapelivastuuseen liittyvään rahastoon, joka tukee peliongelmiin liittyviä toimenpiteitä.
Uusi lisenssijärjestelmä on saanut aikaan monipuolisemman pelitarjonnan ja paremmat pelaajakokemukset Ruotsissa. Se on myös luonut uusia työpaikkoja ja taloudellista kasvua rahapelialalle. Kuitenkin lisenssijärjestelmän tehokkuutta ja sen vaikutuksia on vielä hankala täysin arvioida, sillä uusi järjestelmä on ollut Ruotsissa käytössä vasta lyhyen ajan.
Kritiikkiä Ruotsin lisenssijärjestelmä on saanut erityisesti siitä, että mainontaan liittyvästä sääntelystä huolimatta rahapelien markkinointi on Ruotsissa räjähtänyt. Tukholmassa rahapeliyhtiöiden mainoksilla on teipattu jopa kokonaisia rakennuksia.